Od roku 2035 nebude možné v členských zemí Evropské unie zakoupit nová auta se spalovacím motorem. Parlament dal zelenou novým cílům pro snižování emisí CO2 u osobních automobilů a dodávek v rámci klimatického balíčku „Fit for 55“. Evropská komise také přišla s návrhem o postupném zavedení bezemisních nových městských autobusů od roku 2030. Ekologičtější by měly být také kamiony.
Dohodu, kterou se podařilo vyjednat na závěr českého předsednictví v prosinci, je ještě potřeba formálně schválit Radou EU, která zastupuje členské státy EU.
Rozhodnutí se neobešlo bez vlny nevole. Odpůrci dohody varovali před ekonomickou zátěží pro občany a zničujícími dopady na automobilový průmysl. Německý europoslanec Jens Gieseke z poslaneckého klubu evropských lidovců zmínil, že v Německu na výrobě spalovacího motoru závisí 600 tisíc pracovních míst, která by po schválení dohody byla v ohrožení. Podporovatelé nulových emisí se hájili ekologickým významem a novými technologiemi, které návrh přinese. Nizozemský europoslanec Jan Huitema upozornil, že provozní náklady u elektromobilů jsou už nyní nižší, než u aut se spalovacím motorem a věří, že ceny budou i nadále klesat.
Proti návrhu se z českých europoslanců vyslovil Alexandr Vondra (ODS) a Kateřina Konečná (KSČM). “Česká vláda sama sobě zabila průmysl, který tvoří deset procent hrubého domácího produktu České republiky. Lidé a ekonomika jsou na tom už dost zle a tohle by mohlo být fatální,“ apelovala Konečná na své kolegy jménem evropské Levice. Stoupencem dohody z řad českých europoslanců byl například Luděk Nideremayer (TOP 09), který pozitivně vnímá české předsednictví, kterému se podle něj podařilo vyjednat dobrou dohodu, která získala většinu v Evropském parlamentu i mezi samotnými členskými státy.
Do roku 2030 plánuje Evropská unie zavést také bezemisní městské autobusy a zásadní omezení emisí čeká také kamiony. Cílem je, aby všechny nově vyráběné vozy nad 3,5 tun a autobusy omezily emise oxidu uhličitého do 2035 o 65 procent proti roku 2019. V roce 2040 by rozdíl měl dosáhnout 90 procent. Návrh začne platit v momentě, kdy jej schválí členské státy a Evropský parlament.
Podle Komise produkuje nákladní a autobusová doprava 6 procent všech emisí skleníkových plynů v Evropské unii. Silniční doprava tvoří více než čtvrtinu znečištění.
Co je balíček „Fit for 55“?
Balíček „Fit for 55“ je souborem návrhů na revizi a aktualizaci právních předpisů EU a na zavedení nových iniciativ, který má zajistit, aby byly politiky EU v souladu s klimatickými cíli dohodnutými Radou a Evropským parlamentem.
Na základě uvedeného balíčku návrhů má vzniknout soudržný a vyvážený rámec pro dosažení cílů EU v oblasti klimatu, který:
- zajistí spravedlivou a sociálně vyváženou transformaci
- zachová a posílí inovace a konkurenceschopnost průmyslu EU a současně zajistí rovné podmínky vůči hospodářským subjektům ze třetích zemí
- podpoří vedoucí postavení EU v rámci celosvětového boje proti změně klimatu
Více informací najdete také v tiskové zprávě ZDE.
Autor: Ivana Vymyslická, Eurocentrum Brno